20.06.2022 | 09:44

Вибір професії – важливий крок, що визначає майбутнє життя людини.

Професійне орієнтування молодої людини розпочинається ще в шкільні роки, коли батьки, педагоги та фахівці з профорієнтації допомагають їй визначити професійні вподобання, схильності та необхідні навички, які згодом допоможуть стати успішним професіоналом.

Вибираючи професійний напрямок, важливо розуміти реальність здійснення своїх планів і амбіцій. У молодості всі вершини здаються підкорюваними, але успіху досягає той, хто дивиться на життя відкритими очима. Для цього дуже важливо бути максимально поінформованим щодо обраної професії, постаратися якомога більше про неї дізнатися.

Вибір професії молодою людиною здійснюється під впливом різноманітних факторів. Психолог Євгеній Климов визначив вісім основних факторів, що впливають на вибір людиною професії:

- думка батьків, старших членів сім’ї;

- позиція друзів;

 - позиція шкільних педагогів;

- особисті професійні плани;

 - здібності;

- рівень домагань на суспільне визнання;

- інформованість про професії;

 - схильності (інтереси, підкріплені певними здібностями).

Обираючи професію, варто пам’ятати, що будь-яка справа вимагає так званих «професійно важливих якостей» та має свої особливості: зміст роботи, тобто що необхідно робити, конкретні умови праці; вимоги до здібностей особистості – професійно важливі якості характеру, уваги, мислення, пам’яті та інше; вимоги до підготовки – що повинен знати та вміти фахівець; медичні протипоказання – обмеження по здоров’ю.

Об'єктивні передумови правильного вибору містяться в самій людині. Вони обумовлені її знаннями, навичками, бажаннями. Тому надзвичайно важливе значення має правильне оцінювання особистісного потенціалу. Оскільки саме від здібностей залежить швидкість, глибина та міцність процесу оволодіння знаннями, набуття умінь та навичок за обраним фахом.

   Тема навичок викликає багато дискусій, та їх рейтинг перебуває у постійному оновленні, проте пропонуємо ознайомитися з найосновнішими з них:

  • вирішення комплексних завдань;
  • критичне мислення;
  • креативність;
  • вміння керувати людьми;
  • емоційний інтелект;
  • вміння приймати рішення;
  • орієнтація на клієнта;
  • вміння вести переговори;
  • гнучкість мислення.

Багато фахівців рекомендують вибір професії представити у вигляді рівнобедреного трикутника, сторони якого – це поняття : «хочу», «можу» та «потрібно». «Хочу» – інтереси, схильність особи, бажання займатися справою, яка цікавить; «можу» – це здібність людини до оволодіння та виконання професійної діяльності, причому, виконання швидкого та якісного; «потрібно» – попит на професію, потреба на ринку праці. Людина буде задоволена лише тоді, якщо їй вдасться поєднати всі ці сторони в струнку геометричну фігуру. Причому, бажано, щоб сторони були дійсно рівними.

Отже, на успішний вибір професії підлітком впливають такі чинники:

– правильна самооцінка схильностей, здібностей, інтересів, можливостей і обмежень;

– знання того, що потрібно для успішної діяльності по кожній з обраних професій;

 – уміння співставити результати самооцінки із знаннями вимог професій.

Однак зважений та свідомий вибір професії – це лише перший етап в побудові кар’єри, який не гарантує в повній мірі успішності кар’єри. Конкурентноздатність випускника визначається якістю його підготовки у вищому навчальному закладі, а саме професійно-орієнтованим навчанням, розвитком особистісної готовності до майбутньої професійної діяльності та планування професійної кар’єри.